Μια παράσταση ιστορικό ντοκουμέντο, δοσμένη από την Ευσταθία με την ευαισθησία και τον σεβασμό της για το γυναικείο φύλο. Μια εφημερίδα που φιλοξένησε στις σελίδες της ειδήσεις όπως την μεγαλοπρεπή νίκη του Σπύρου Λούη (1896) και τις εύγευστες συνταγές του Νικόλαου Τσελεμεντέ!!
8 Φεβρουαρίου 2020
Γυναίκες απελευθερωμένες, άλλες σε δημοσιογραφικές θέσεις, σε θέσεις πολιτικές και άλλες σε ακαδημαϊκές, συμμετέχουσες σε επιτροπές ως πρέσβειρες καλής θέλησης. Έχουμε fashion bloggers, το σύστημα διαθέτει influensers, συγγραφείς, μοντέλα, μαγείρισσες, μητέρες, συζύγους και ερωμένες. Όλες γυναίκες με μέση, στήθος, γάμπες και γλουτούς. Όλες με πυγμή, πάθος και στόχο. Η γυνή κατέλαβε την θέση που της αρμόζει στην κοινωνία, ή μήπως όχι? Πυρ, γυνή και θάλασσα και βίρα τις άγκυρες…
8 Μαρτίου 1887
Η Καλλιρόη Παρρέν, εκδίδει την “Εφημερίς των Κυριών”, μια φυλλάδα, που την χαρακτήρισε και όχι αδίκως ως το πιο φεμινιστικό ον της ιστορίας και η απαρχή όλων όσων θεωρούνται ως κεκτημένα εις το σήμερις. Μια εφημερίδα που μπήκε με συνδρομή παρακαλώ, σε όλα τα σπίτια της ημεδαπής και μάλιστα ήκουσον ήκουσον, την διάβαζαν γυναικεία χέρια που δεν γνώριζαν γράμματα. Καθότι η γυνή στο τέλος του 19ου αιώνα ήταν καταδικασμένη και αναλφάβητη. Και κάπως έτσι σιγά-σιγά αφυπνίστηκε η ελπίδα και θέριεψε το όνειρο. Και εκείνη η ομάδα των συντακτριών ( Σοφία Σχλίεμαν, Σαπφώ Λεοντίας, Μαρία Γ. Μαυροκορδάτου, Ευφροσύνη Θ. Ζαφίρη, Μαριέττα Μπέτσου, Ειρήνη Λαχανά, Μαρία Γαρδέλη, Παυλίνα Ραδέφσκη, Υπατία Σταμπά, Μαριάνθη Σ. Ηλιοπούλου), ιδρύει τον Μάιο του 1905 μια στέγην διά για τους φθισικούς, το νοσοκομείο Σωτηρία. «’Εργον εθνικής ευεγερσίας, έργον πραγματικώς σωτήριον και σωστικόν δι’όλων τον Ελληνισμόν.»
Ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων αγνοούν τα φιλανθρωπικά αισθήματα αυτής της παρέας των Κυριών, τις οποίες διέβαλαν, δυσφήμισαν και πολέμησαν με μανία, ακόμα περισσότερο οι ομόφυλες της εποχής των.
Ανάμεσα στις θαυμάσιες αγγελίαι και διαφημίσεις του τότε, την μόδα και τις συνταγές που σε τίποτα δεν διαφέρουν από το σήμερα, αν αναζητήσετε διαδικτυακά τις σελίδες από την Εφημερίς των Κυριών, θα διαπιστώσετε ότι δεν διαφοροποιείται σε τίποτα από ένα περιοδικό του 1980 ή από μία ενημερωμένη διαδικτυακή ιστοσελίδα του σήμερα. Αυτό που έχει αλλάξει από άκρη σε άκρη είναι η θέση της γυναίκας του πάλαι ποτέ και του σήμερα. Και όχι απαραίτητα προς το καλό. Η απόλυτη απελευθέρωση και εξίσωση δημιούργησε σύγχυση ταυτότητας φύλου και ρόλων. Το θηλυκό έχασε την αρχέγονη ερμηνεία του, ενώ το χυδαίο αποθεώθηκε. Άλλαξαν οι καιροί, άλλαξαν και οι ορέξεις θα έλεγε κάποιος…
Η Καλλιρόη Παρρέν, έδωσε έμπνευση σε ολόκληρη την επικράτεια ώσπου στον Τύρναβο Θεσσαλίας, ένα όνειρο μιας φανατικής αναγνώστριας πήρε σάρκα και οστά. Η Χαρίκλεια Καμβουκίδου έρχεται στην Αθήνα. Το όνειρο άγγιξε την πραγματικότητα, φοίτησε στο Λύκειο Ελληνίδων που ίδρυσε η ίδια η Παρρέν, περιεργάστηκε την βιβλιοθήκη της Παρρέν για αρκετό διάστημα, η πένα της διαφαινόταν εκπληκτική. Όμως… «ένα κάψιμο στην πλάτη, μια κοφτή ανάσα, ίσια που πρόλαβε να δει την μικρή της ζωή σε μια λάμψη…»
«Η Χαρίκλεια Καμβουκίδου, δολοφονείται ένα απόγευμα του Μάρτη του 1913, από έναν επίδοξο εραστή..Τη σκότωσε επειδή δεν ανταποκρίθηκε στον έρωτα του.. Ήταν μόλις 22 χρονών… Κάπως έτσι χάνονται τα όνειρα των ανθρώπων ακόμα και στις μέρες μας.»
Η μαγευτική Ευσταθία, αφηγείται, τραγουδά και χορεύει τον ύμνο της γυναίκας ανάμεσα στα αποσπάσματα της εφημερίδας που απαγγέλει η ακέραια και επιβλητική Ανδρομάχη Μαρκοπούλου. Το πιάνο του γοητευτικού Χάρη Μπότση τις αγκαλιάζει σε κάθε τους σκηνή και η Νίκη Μαυροειδή ως Χαρίκλεια Καμβουκίδου μας ταξιδεύει με την φωνή και την παρουσία της στην πλατεία του Τυρνάβου της Θεσσαλίας, το δικό της «Παρίσι» με τα δικά του φώτα και την δικής της μελωδία.
Μια παράσταση ιστορικό ντοκουμέντο, δοσμένη από την Ευσταθία με την ευαισθησία και τον σεβασμό της για το γυναικείο φύλο. Μια εφημερίδα που φιλοξένησε στις σελίδες της ειδήσεις όπως την μεγαλοπρεπή νίκη του Σπύρου Λούη (1896)και τις εύγεστες συνταγές του Νικόλαου Τσελεμεντέ!!
Θερμά συγχαρητήρια σε όλους!
Δημοσιεύτηκε στις 10 Φεβρουαρίου 2020 στον ιστότοπο skai.gr.